Spørgsmål og svar

Klik på det spørgsmål, du ønsker besvaret eller vælg en kategori nedenfor, for at indsnævre dit område.

Generelt

Hvad er BoligØen, er jeg ikke længere medlem af min gamle boligorganisation?

BoligØen er et samarbejde omkring ventelister mellem 5 fynske boligorganisationer, nemlig: Civica, Fyns Almennyttige Boligselskab, Arbejdernes Boligforening, Odense Boligselskab og Paarup Boligforening. Har du været ansøger hos et eller flere af disse 5 Boligorganisationer, er du nu automatisk med i BoligØen.

Hvad er fordelene ved BoligØen?

BoligØen lanceres for at gøre det billigere for ansøgerne (ét årligt beløb) og mulighed for at søge blandt flere gode almene boliger på Fyn - i alt over 22.000 almene boliger og studieboliger.

Administrationen af BoligØen foretages af Civica.

Jeg har ikke modtaget en mail omkring nulstilling af adgangskode?

Se venligst i dit spamfilter, hvis du ikke finder mailen der, bedes du sende en mail med dit internetnummer til boligoen@boligoen.dk

Hvad er et internetnummer?

Internetnummer betragtes som et medlemsnummer.

Jeg er udmeldt! Kan min ansøgning oprettes igen?

Ja, du kan selv oprette et nyt ansøger nummer på www.boligøen.dk

Hvordan behandler vi dine personoplysninger?

Klik her og læs mere om hvordan vi behandler dine personoplysninger. 

Hvad er forskellene på en familiebolig, en studiebolig, en ældrebolig og et bofællesskab?
  • En familiebolig - er en helt almindeligt bolig (lejlighed, hus eller rækkehus), der kan lejes af alle, uanset om du er ung, gammel, midt i mellem, single, par eller en familie på flere.
  • En studiebolig - er en bolig, der kan søges af alle studieaktive eller kommende studieaktive personer over 15 år. Du kan tidligst oprette en ansøgning om en studiebolig 1 år før, du skal starte på dit studie. Hvis du kun søger studiebolig, er det gratis at stå på venteliste på BoligØen. Bemærk, du kan max blive boende i din studiebolig 3 måneder efter, du er færdig med din uddannelse.
  • En ældrebolig - er en bolig, der er specielt indrettet til ældre og personer med handicap - herunder kørestolsbrugere. Du skal anvises af kommunen til en ældrebolig. Dog kan du søge bolig i et seniorbofællesskab uden at være anvist til en ældrebolig af kommunen. Se herunder.
  • Et bofællesskab - er en bolig i en afdeling, hvor bebeboerne skal opfylde bestemte kriterier for at få bolig. Der findes hovedsagligt seniorbofællesskaber, hvor ansøgning er aldersbetinget - for eksempel at man er over 55 år og uden hjemmeboende børn. Men der findes også bofællesskaber for alle aldre. I bofællesskabet har beboeren sin egen bolig og deltager derudover i fællesskabet med fælles opgaver og aktiviteter i større eller mindre grad. Boligformen vil typisk, udover den individuelle bolig, omfatte fælles arealer og faciliteter som fx et fælleshus. Nogle boligfællesskaber håndterer selv venteliste, så udlejningen sker forskelligt fra bofællesskab til bofællesskab.

 

Pris og betaling

Hvornår opkræves første gebyr for BoligØen?

Du opkræves ajourføringsgebyr med det samme, når du skriver dig op på BoligØen. Herefter opkræves du én gang årligt.

Hvilken måned du opkræves, bestemmes af, hvornår du skrev dig op. Du kan se datoen for, hvornår din opskrivning udløber/skal fornys på "Min Side".

Hvordan kan jeg betale gebyret?

Du får tilsendt et indbetalingskort, som du blot betaler. Dette kan du efterfølgende tilmelde til PBS, så betalingen automatisk sker derefter.

Vær opmærksom på, at mailen med indbetalingskortet kan havne i din spambakke/uønsket mail.

Skal jeg tilmelde mig PBS på ny?

Du vil på din PBS-oversigt se, om PBS-aftalen er uændret og bliver trukket automatisk. Hvis din PBS-aftale er hoppet af, vil du automatisk modtage opkrævning pr. brev. Det er derfor vigtigt, at du altid holder os ajour med din nuværende adresse. Det kan du gøre på "Min profil".

Har du problemer med at tilmelde det årlige gebyr til Nets/PBS?

Vær opmærksom på, at få tastet alle tal i debitorgruppe-nummeret - inklusive nuller foran et-tallet. Husk også, at slette alle tidligere "foretrukne" numre.

Jeg har modtaget to opkrævninger - hvad skal jeg gøre?

Det er vigtigt at, man nu kun har et ansøger nummer, nemlig et internetnummer. Har du modtaget flere opkrævninger, bedes du kontakte BoligØen på boligoen@boligoen.dk

Kan jeg få eftersendt et girokort?

Nej, du kan kun betale direkte på hjemmesiden.

Hvorfor er der forskelligt gebyr alt efter, om jeg er aktiv eller i bero?

Det differentierede gebyr træder i kraft fra december 2024.

BoligØen ønsker så retvisende ventelister som muligt, og det mener vi, vi opnår, når der er forskel i gebyret alt efter, om en ansøger er i bero eller aktiv boligsøgende. Retvisende ventelister vil gøre det mere gennemsigtigt for ansøgere at vide, hvornår de kan forvente at få en bolig gennem BoligØen.  

Hvor sent kan jeg ændre min status, inden det vil få betydning for mit gebyr?

Svaret her omhandler det differentierede gebyr, der træder i kraft fra 1. december 2024

Hvis du er i bero, vil det få betydning for din betaling så snart, du ændrer din status til aktiv. Du bliver opkrævet 200 kr. med det samme. Betalingen gælder resten af din opskrivningsperiode – den ser du på ”Min side”.

Står du stadig som aktiv den 1. i måneden FØR dén måned, du opkræves for en ny opskrivningsperiode, vil du blive opkrævet 100 kr. for selve opskrivningen og 200 kr. yderligere for stadig at være aktiv – det vil sige 300 kr. i alt. Det vil altså sige, at hvis din opskrivningsperiode udløber den 13. marts, så skal du ændre din status til bero den 1. februar, hvis du ikke vil opkræves 300 kr. som aktivt boligsøgende.

 

Står du som aktiv, men ønsker at være i bero og ikke betale 200 kr. for at være aktivt søgende, så skal du senest den 1. i måneden for din opskrivningsperiode ændre din status til bero. Du vil så kun blive opkrævet 100 kr. for at være skrevet op og beholde din anciennitet.

 

Står du allerede i bero, skal du ikke foretage dig noget. Du vil kun blive opkrævet 100 kr. for at være skrevet op og beholde din anciennitet. Du bliver først opkrævet 200 yderligere, når du ændrer din status til aktiv.

Jeg har fået en opkrævning med posten på 300 kr. for at være aktiv. Kan jeg indbetale 100 kr. og få jer til at ændre min status til bero?

Svaret her omhandler det differentierede gebyr, der træder i kraft fra 1. december 2024

Nej – den opkrævning du har modtaget, er baseret på din status i det øjeblik, hvor opkrævningen er dannet (det vil sige den 1. i måneden før den årlige fornyelse af din opnotering). Du kan desværre ikke indbetale 100 kr., for efterfølgende at stå i bero.

Det vil medføre sletning af din profil at ændre beløbet på opkrævningen.

Kan jeg se min placering på ventelisten, selvom jeg er i bero?

Nej - du kan ikke se din placering på ventelisten, når du er i bero.

Jeg har aldrig fået min opkrævning med posten?

Har du ikke modtaget din opkrævning med posten, kan du altid kontakte én af boligorganisationerne i BoligØen, som kan hjælpe dig videre. Du finder kontaktoplysninger her.

Når min opskrivning er tilmeldt PBS, er der så noget særligt, jeg skal være opmærksom på?

Er din opnotering tilmeldt PBS, skal du være opmærksom på, at betalingen vil blive bestemt ud fra din status, i forhold til om du er i bero eller aktiv i måneden før opkrævning af dit årlige opskrivningsgebyr. Du finder datoen på ”Min side” 

Jeg synes, gebyret for at stå som aktiv boligsøgende på BoligØen er højt - hvad er tanken bag?

Svaret her omhandler det differentierede gebyr, der træder i kraft fra 1. december 2024


Det er en lang række omkostninger ved at drive en venteliste som BoligØen.dk, som løbende skal vedligeholdes for at være tidssvarende.

Efter jeg har modtaget min opkrævning for at være aktiv, har jeg fundet ud af, at jeg gerne vil ændre min status til bero. Kan jeg det?

Svaret her omhandler det differentierede gebyr, der træder i kraft fra 1. december 2024

 

Når du først har fået opkrævningen for at stå som aktiv, så skal du betale beløbet. Vælger du at lade være med at betale, vil du bleve slettet fra BoligØen.

Den opkrævning du har modtaget, er baseret på din status i det øjeblik, hvor opkrævningen er dannet. Du kan desværre ikke indbetale 100 kr. for efterfølgende at stå i bero.

Jeg søger kun studieboliger - skal jeg forholde mig til noget angående pris for opskrivning?

Det er gratis at søge studieboliger og som ansøger til studieboliger, skal du derfor ikke forholde dig til noget i forhold til gebyr/pris for opskrivning. Det skal du først i det øjeblik, du gerne vil betale for en opskrivning til de almindelige boliger.

Har jeg fortrydelsesret på min betaling?

Nej - der er ikke fortrydelsesret på betalinger til BOligØen, da betalingen er et gebyr for en online ydelse, der lovmæssigt ikke kan refunderes.

Kan jeg ændre min status fra aktiv til bero og få penge tilbage?

Nej - du kan godt ændre din status fra aktiv til bero, men du vil ikke få penge retur for den indeværende, betalte periode. Din status vil først få betydning for dit gebyr, når du opkræves næste gang.

Hvis du ønsker at stå i bero og ikke betale for at stå aktiv, så skal du huske at ændre din status inden den 1. i måneden FØR din næste opkrævning. Du ser på "Min side", hvornår du opkræves næste gang.

Ansøger

Hvordan logger jeg ind?

Du skal bruge dit internetnummer, samt din kode for at logge ind. Du kan finde log ind her. Hvis du ikke har en kode, bedes du klikke på ”glemt kode” ved login. Du vil derefter modtage en mail med et link for nulstilling af din kode.

Hvordan ser jeg mit tilbud?

For at se dit boligtilbud, skal du logge ind på BoligØen. Her skal du i menuen vælge "Boligtilbud". Du vil finde dit tilbud under "aktive tilbud". Under dit tilbud er der en PDF fil du skal klikke på, for at se hele specifikationen af tilbuddet.

Jeg har fået et tilbud, hvem skal jeg kontakte?

Du skal kontakte den boligorganisation som har sendt dig tilbuddet.

Find din organisation her

Hvordan besvarer jeg et modtaget boligtilbud?

For at besvare boligtilbud, skal du først logge ind på BoligØen. Herefter skal du tilgå "Boligtilbud" i menuen. Under "aktive tilbud" har du nu muligheden for at besvare dit tilbud, men enten ja eller nej. 

Er du stadig i tvivl? Se vores videovejledning om hvordan du besvare tilbud. Find det her.

Hvordan ser jeg min placering på ventelisten?

Når du er logget ind på din profil kan du via menuen gå til dine ”Boligønsker”. Her kommer hele listen af de boliger du har valgt at søge. Ud for hvert boligområde kan du klikke på det lille ”v” nederst til højre i billedet – så kommer lidt flere oplysninger om boligerne i den pågældende afdeling samt din placering på ventelisten.

Er du stadig i tvivl? Se vores videovejledning om hvordan du søger en bolig, hvori vi fortæller om placeringen (ca. 2:40 inde i videoen). Find det her

 

Hvorfor rykker jeg ned på ventelisten?

Ventelisten er opbygget efter anciennitet. Er der nu flere ansøgere med bedre anciennitet end dig, vil de komme ind på listen før dig.

Hvordan fjerner/tilføjer man boliger til min venteliste?

Du kan tilføje boliger ved at gå til ”Boligsøgning” via menuen. Her kan du lave en udsøgning på alle boliger og tilføje afdelinger, ved at klikke på hjertet i højre side ved afdelingen.

Hvis du ønsker at se din venteliste og evt. slette nogle af afdelingerne, kan dette gøres ved at gå til ”Boligønsker”, som du finder via. menuen.

Hvad er forskellen på et depositum og indskud?

 

Et depositum og indskud fungerer som boligorganisationens sikkerhed i forbindelse med at få dækket udgifterne til istandsættelse af lejemålene ved fraflytning. Der er forskel på hvordan beløbene udregnes.

Et depositum svarer typisk til 3 måneders husleje og opkræves kun ved studieboliger.

Et indskud er beregnet ud fra den oprindelige byggesum. Det ligger på 2% af byggesummen, fordelt ud pr. kvadratmeter bolig, afdelingen består af.

At bo i almen bolig

Hvad er beboerdemokrati?

Beboerdemokratiet er et af de vigtigste kendetegn for den almene boligsektor i Danmark.

Kort fortalt betyder beboerdemokrati, at beboerne har indflydelse på, hvordan deres bolig og boligområde skal være.
Det betyder blandt andet, at beboerne ved, hvad deres husleje bruges til, f.eks i forhold til vedligeholdelse, fornyelse og forbedringer.

Beboerne kan også være med til at forbedre legepladsen eller gøre boligområdet til et bedre sted at bo ved at afholde fællesaktiviteter.
Det er meget forskelligt, hvor stor en boligafdeling er, og om den består af flere forskellige boligtyper, ligesom en boligorganisation eller en boligforening kan bestå af mange eller få boligafdelinger.

I hver boligafdeling skal der årligt indkaldes til møde for alle beboerne, afdelingensmødet. Mødet er din umiddelbare adgang til indflydelse.

Hvad er et afdelingsmøde?

På afdelingsmødet besluttes de overordnede linjer for afdelingen det kommende år.
Afdelingsmødet er således den øverste myndighed i din boligafdeling. Her vælges beboere til 
boligafdelingens bestyrelse samt evt. repræsentanter til repræsentantskabet.

Indflytning - hvordan?

Sammen med din lejekontrakt har du modtaget oplysning om betaling af 1. måneds husleje samt betaling af indskud.
Der er ligeledes oplysning om, hvordan du får nøgler til din bolig.

HUSK kvittering for betaling af husleje og indskud, som skal fremvises til viceværten eller ejendomsmesteren ved afhentning af nøgler.

Hvad er en A-ordning?

Boligen er nymalet ved indflytning, men boligen kan bære præg af at være brugt.
Lejeren er forpligtet til at vedligeholde boligen i boperioden i henhold til boligafdelingens vedligeholdelsesreglement - bortset fra almindelig slid og ælde.

Ved fraflytning istandsættes lejemålet i henhold til boligafdelingens vedligeholdelsesreglement. Udgiften til normalistansættelse af lejemålet fordeles mellem lejer og boligorganisation i henhold til boperiode, dette besluttes ligeledes i boligafdelings vedligeholdelsesreglement.
Hvad er en B-ordning?

Boligen kan ikke påregnes at være nyistandsat ved indflytning, men kan bære præg af at være brugt.
Vedligeholdelse udføres på lejers foranledning, når udgifterne kan dækkes af boligens vedligeholdelseskonto og skal foretages så ofte, at boligen ikke forringes - bortset fra almindelig slid og ælde.

Til dækning af udgifterne indbetaler lejeren et månedligt beløb via huslejen på boligens vedligeholdelseskonto.

Du oplever driftsforstyrrelser? Du har spørgsmål til din bolig?

Du skal kontakte den boligorganisation, som du betaler husleje til. Find din boligorganisation her

Studieboliger

Hvad er boligØen - førhen var det studiebolig-odense.dk?

BoligØen er et  samarbejde omkring ventelister til både familie- og studieboliger mellem 5 fynske boligorganisationer, nemlig: Civica, FAB - Fyns Almennyttige Boligselskab, Arbejdernes Boligforening, Odense Boligselskab og Paarup Boligforening. Fra 1. oktober 2024 udlejer disse boligorganisationer deres studieboliger gennem BoligØen.

Det er stadig gratis at søge studieboliger.

Er der nogen, der fusionerer?

Nej, BoligØens medlemsorganisationer er stadig selvstændige boligforeninger - der er kun samarbejde omkring ventelisterne, som trækkes fra en fælles udlejningsportal – BoligØen 

Hvad er fordelen ved at søge studieboliger på BoligØen

BoligØen.dk er det eneste sted, du kan søge studieboliger fra Civica, FAB - Fyns Almennyttige Boligselskab, Arbejdernes Boligforening, Odense Boligselskab og Paarup Boligforening.

Kan jeg beholde min anciennitet fra studiebolig-odense.dk, når jeg skriver mig op til studieboliger på BoligØen.dk?

Nej - det kan du desværre ikke. Du skal oprettes på ny og vil få ny anciennitet på lige fod med alle nye ansøgere til de mere end 1.700 studieboliger, som udlejes via BoligØen .

Hvad er et internetnummer?

Internetnummer betragtes som et medlemsnummer. Internetnummeret tilhører din opskrivning på BoligØen.

Jeg er allerede medlem af BoligØen og søger familieboliger. Kan jeg også søge studieboliger gennem mit eksisterende medlemsskab?

Der skal ikke oprettes en speciel profil for at søge studieboliger – men du skal vinge af i feltet om søgning af både familie- og studieboliger under "Min profil". Du vil beholde din anncienitet for din oprindelige opnoteringsdato. Vær opmærksom på, at du som boligsøgende til studieboliger skal aktivere én gang årligt, at du fortsat aktivt ønsker at søge studieboligerne.

Hvad koster det at søge studieboliger på BoligØen?

Det er gratis at søge studieboliger på BoligØen.

Jeg er udmeldt - kan min opskrivning oprettes igen?

Din specifikke opskrivning kan ikke genoprettes, men du er velkommen til at lave en ny opskrivning. Du vil få en ny opskrivning og dermed ny anciennitetsdato.

Hvem kan søge studieboliger på BoligØen?

Det kan alle, som enten:

  • har søgt ind på et SU-berettiget studie
  • er optaget på et SU-berettiget studie eller allerede er i gang med et sådan studie.

Det gælder også erhvervsuddannelser.  

Hvornår kan jeg begynde at søge en studiebolig?

Du kan skrive dig op til søgning af studieboliger på BoligØen 1 år, før du begynder din uddannelse.

Hvornår kan jeg flytte ind i en studiebolig?

Du kan godt flytte ind i en studiebolig, før du begynder på din uddannelse, men du skal være helt sikker på optagelse, for boligen opsiges, hvis du alligevel ikke begynder på uddannelsen. Kontakt én af BoligØens boligorganisationer for at høre mere.

Kan jeg stille krav om beliggenhed, størrelse m.m.?

Ja, det kan du. Du sørger selv for at gøre det via din ansøgning.

Vi anbefaler dog, at du søger bredt.


BEMÆRK: hvis du som tilflyttende studerende til Odense Kommune ønsker at gøre brug af Tag-Over-Hovedet-garantien, skal du dog søge alle de studieboliger, der sættes på din liste, når du aktiverer Tag-Over-Hovedet-fortrinnet under "Mine fortrin".

Skal jeg svare på alle tilbud - også hvis jeg ikke ønsker boligen?

Ja, du skal svare på alle tilbud - uanset om du svarer ja tak eller nej tak. 

Hvis du ikke svarer inden for tidsfristen  bliver dit nummer sat i bero..

Hvor lang er ventetiden på en studiebolig?

Vi kan desværre ikke svare på, hvor lang ventetid, der er på en studiebolig på BoligØen, da det varierer meget henover året. Det afhænger også af, hvor mange boligafdelinger, du søger i.

Kontakt eventuelt den/de boligforening(er), der har de boliger, du søger for et mere præcist svar.

Hvad er en intern ansøger?

En intern ansøger, er en ansøger, der allerede bor i en bolig hos en af BoligØens boligorganisationer.

Du er intern ansøger så snart, du flytter ind i en bolig hos en af BoligØens boligorganisationer. Som intern ansøger har du en fordel, når du søger en anden bolig - hvad enten det er studiebolig eller en anden boligtype.

Hvad betyder det, at man kan søge studiebolig, hvis man er ung med særligt behov?

For at søge bolig som ung med særligt behov skal du kontakte din sagsbehandler, der skal bekræfte, at du er ung med særligt behov, og derfor kan søge bolig med dette kriterie.

Hvordan er jeg stillet som boende, når jeg er ung med særligt behov?

Én gang årligt skal du - ligesom andre beboere i studieboliger - bekræfte, at du er berettiget til at bo i en studiebolig.

Denne bekræftelse kan din sagsbehandler hjælpe med.

Hvilket nummer på ventelisten har jeg?

Når du er logget ind på din profil, kan du via menuen gå til dine ”Boligønsker”. Her ser du hele listen af de boliger, du har valgt at søge. Ud for hvert boligområde kan du klikke på det lille ”v” nederst til højre i billedet – så kommer lidt flere oplysninger om boligerne i den pågældende afdeling samt din placering på ventelisten frem. 

Er du stadig i tvivl? Se vores videovejledning ("Boligsøgning på BoligØen") om, hvordan du søger en bolig, hvori vi fortæller om placeringen (ca. 2:45 inde i videoen). Find det her, Er du stadig i tvivl herefter, så kan du kontakte en af boligforeninger.  

Hvordan besvarer jeg mit boligtilbud?

For at besvare boligtilbud, skal du først logge ind på BoligØen. Herefter skal du tilgå "Boligtilbud" i menuen. Under "aktive tilbud" har du nu muligheden for at besvare dit tilbud med enten ja eller nej.  

Er du stadig i tvivl? Se vores videovejledning om hvordan du besvare tilbud. Find det her. 

Hvordan tilføjer/fjerner jeg boliger fra mine ønsker?

Du kan tilføje boliger ved at gå til ”Boligsøgning” via menuen. Her kan du lave en udsøgning på alle boliger og tilføje afdelinger, ved at klikke på hjertet i højre side ved afdelingen. 

Hvis du ønsker at se din venteliste og evt. slette nogle af afdelingerne, kan dette gøres ved at gå til ”Boligønsker”, som du finder via. menuen. 

Hvordan ser jeg mine tilbud?

For at se dine boligtilbud, skal du logge ind på BoligØen. Her skal du i menuen vælge "Boligtilbud". Du vil finde dine nye tilbud under "aktive tilbud". Under hvert tilbud er der en PDF fil, du skal klikke på for at se hele specifikationen af tilbuddet. 

Hvad er Tag-Over-Hovedet-garanti?

Som studerende eller kommende studerende i Odense Kommune er det også muligt at komme foran på ventelisten, hvis man ikke allerede bor i Odense. Dét kalder vi Tag-Over-Hovedet-garanti.

 
For at opfylde betingelserne bag garantien, gælder det bl.a., at du:  

  • Skal være optaget på uddannelse i Odense Kommune 
  • Bor uden for Odense Kommune  
  • Er mellem 18-30 år.  
  • Er aktivt boligsøgende  
     

Læs mere om Tag-Over-Hovedet-garantien på Odense Kommunes hjemmeside her.

Kan jeg søge studieboliger uden for Odense på BoligØen?

Ja, du kan blandt andet finde studieboliger i Kerteminde, Middelfart, Båring og Ullerslev.

Hvad er T-O-H fortrin, og hvordan kan jeg gøre brug af det? Har det nogle konsekvenser?

T-O-H fortrin benyttes, hvis du ønsker at være dækket af Tag-Over-Hovedet-garantien, du kan læse mere om her i FAQ'en.

Fortrinnet kan bruges 3 måneder før den store studiestart til september. For at gøre brug af fortrinnet skal du:

  • være bosat uden for Odense Kommune
  • være optaget på en SU-berretiget uddannelse i Odense 
  • være mellem 18-30 år
  • søge alle studieboliger på BoligØen beliggende i Odense med en max. husleje på 3.200 kr. ex. forbrug (disse boliger føjes automatisk til dine ønsker, når du aktiverer fortrinnet)

Takker du nej til et tilbud eller undlader du at svare ja tak inden for tidsfristen, mister du dit fortrin, og du vil ikke kunne gøre brug af det igen før en ny T-O-H-periode året efter. Ønsker du at fjerne en eller flere af boligerne, der automatisk blev tilføjet dine øsnker ved aktivering af fortrinnet, skal du først fjerne fortrinnet. Du vil hermed miste fortrinnet og ikke have mulighed for at sætte det igen i samme T-O-H-periode.  


Ved modtagelse af boligtilbud, vil du skulle fremsende dokumentation, der viser, at du berettiget til at søge med T-O-H-fortrin.   

Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på, når jeg søger studieboliger på BoligØen?

Du skal opfylde kriterierne for at være berettiget til at få en studiebolig, og du skal én gang årligt bekræfte, at du stadig er aktivt studieboligsøgende - og berettiget hertil.

Kan jeg få nogle særlige fortrin, hvis jeg allerede bor i en studiebolig?

Ja, hvis du allerede bor i en studiebolig i Odense Kommune kan du komme længere frem på ventelisten til en almindelig, almen bolig i kommunen. Du skal dog have boet i den samme studiebolig i mindst 2 år.

Du kan aktivere dette fortrin via din profil under "Mine fortrin".

 

BEMÆRK: fortrinnet gælder kun i 6 måneder og kan kun bruges én gang.

Har du først aktiveret fortrinnet og enten brugt det, eller det er udløbet efter 6 måneder vil du ikke kunne sætte det igen senere.

Hvordan skal min anciennitet forstås?

Hvis du kun søger studieboliger, optjener du anciennitet (jo højere anciennitet, jo længere fremme på ventelisten) fra dén dag, du opskriver dig.

Hvis du senere ønsker også at søge blandt BoligØens øvrige boligtyper og dermed betale for at være boligsøgende, så får du en ny opskrivningsdato, du optjener anciennitet fra til dén søgning.

Du vil altså stadig beholde din anciennitetsdato til studieboliger, men du vil også få en ny anciennitetsdato til din øvrige søgning.